lördag 29 november 2008

Antikvariat

Den engelska författaren Virginia Woolf skrev i sin dagbok: "En utflykt blir inte riktigt lyckad utan ett besök i ett antikvariat."
Hade hon verkligen rätt?

I Ystad finns ett litet innehållsrikt antikvariat, ...Johns antikvariat, på Stora Västergatan 37, bara ett stenkast från centrum. John Annas är antikvariets ägare. Han kan oerhört mycket om de böcker som finns på hyllorna -och berättar gärna om dem - liksom om de böcker som inte får plats där. Det är alltid lika roligt att kliva in i den lilla lokalen, så omsorgsfullt - för att inte säga kärleksfullt - inredd.

Häromdagen ringde jag och frågade om två böcker. När jag kom dit hade John plockat fram dem ur något gömsle, kanske hittade han dem bakom det vackra femtitalsdraperiet? Jag gick därifrån med Selma Lagerlöfs En herrgårdssägen och Ernest Hemingways En fest för livet. Nu ligger de båda två i en låda i mitt nattduksbord och sprider den där speciella doften som lite äldre böcker gör, den som avslöjar att här finns något som har hållit sig genom åren. Ofta är det böcker som inte längre finns i bokhandeln. Som lever sina hemliga liv i väntan på att en läsare ska kliva in i deras världar, vilka förstås är sprillans nya för varje ny läsare.

Fast vad gäller Selma Lagerlöfs böcker är jag inte helt säker på att de saknas i bokhandeln - kanske finns de nu i pocket eftersom det är 150-årsjubileum av hennes födelse just i år, och just den här månaden. Men en bok i skinnband, om än slitet, och med hennes namnteckning i guldtryck - det smäller betydligt högre än en pocket. Och tänk bara på känslan av alla dem som läst boken före mig, de vars händer har gjort lädret slitet - en lång kedja av läsare som delat samma upplevelse med sextiofem års mellanrum; boken är tryckt 1943.

Ja, Virginia Woolf visste precis vad hon pratade om: en utflykt blir aldrig riktigt lyckad utan ett besök i ett antikvariat!

1 kommentar:

kerstin svea sa...

Det är underbart med antikvariat! Jag tänker alltid på Beatrice Aurore, när jag läser ordet antikvariat ... en gammal drömbok köpte jag i folioformat