måndag 29 december 2008

Emily, Sheeba och Sakima

Nu är den nya Emily-boken ute,
lagom till det nya året!
Emily på tvären heter den och är sjunde boken om
hästtjejen Emily och hennes liv med hästar, vänner och familj.
På bilden syns också Emily och Sheeba och Emily sätts på prov,
nummer fem och sex i serien.


Sheeba är ett vackert skimmelsto, nyfiken och glad men också bångstyrig. Emily och hennes vän Nanna har stora bekymmer med henne.

Emily och Nanna - ja alla människorna i böckerna - är mina påhitt, men Sheeba finns i verkligheten. Hon är min och min dotter Emmas häst. Jag skulle aldrig våga sätta mig upp på henne, för det krävs en van - och modig - ryttare! Men från backen kan jag umgås med henne - när hon får syn på mig kommer hon ofta springande tvärs över hagen - hon älskar att bli ompysslad.


Förra våren fick hon ett vackert föl - Sakima. Jag är alldeles säker på att hon också kommer att hamna i en eller flera framtida böcker. Här är de båda två i den leriga skånska vinterhagen.



Inga kommentarer: