söndag 21 februari 2010

Tillbaka

Nu är den datorfria veckan slut. Det har varit en häpnadsväckande upplevelse. Visst visste jag, att det går åt en massa tid framför skärmen. Men att det var SÅ mycket hade jag nog ändå inte trott. Lite.lätt skrämmande faktiskt. Frågan: vad har jag då gjort istället? är förstås lika skrämmade den (att den ens behöver ställas!) - men kräver kanske ändå ett svar.
Jag har läst flera bra böcker - bl a A S Byatts De besatta som funnits i min bokhylla sedan länge. Jag letade fram den efter att ha sett filmen Possession och i eftertexterna upptäckt författarens namn. Boken är naturligtvis oerhört mycket bättre, med fördjupade porträtt av de besatta litteraturforskare som faktiskt bokstavligen går över lik för att få tag i (hittills okända) brev, skrivna av två (påhittade) viktorianska poeter.Helt galet rolig skildring av forskare i kamp för att komma först. Ligger inte OS efter i dramatik. Författaren fick Bookerpriset för den 1990 - så välförtjänt!
Filmer har jag sett (I går kväll mästerverket UPP! Se den!), hundarna har jag promenerat med, snö har skottats, en god författarvän har varit på besök, fåglar har beskådats och matats - i dag en stare, i går två sidensvansar, likaså i går en kungsörn som kom seglande in över trädgården.
(Jag har däremot inte sett på OS, eller melodifestivalen...)
Mest har jag bara funderat i lugn och ro, låtit hjärnan gå ner i varv.(och i och med det har nya idéer fått plats...). Ingen känsla av tvingande måsten har jagat mig, ingen vass stress i nacken har plågat mig. Vad jag har gjort är att jag har skapat utrymme. Jag har haft TID! Löjligt låter det till och med i mina egna öron - det var ju just detta jag hoppades uppnå - men jag är ändå överraskad. Jag tror inte att jag känt mig så befriad på många år. Plötsligt hade jag ingenting som jag var tvungen att göra! Jag rådde mig själv! Vilken lyx!
Kanske en eller två datorfria dagar i veckan vore något att satsa på?

Inga kommentarer: