torsdag 11 mars 2010

Skolbesök: Karlsborg

Är nyss hemkommen från ett besök på Strandskolan i Karlsborg, där jag under en dag träffade deras ettor, tvåor och treor. Det ÄR roligt att möta sina läsare, roligt att försöka svara på deras ofta kluriga frågor, äta med dem på lunchen, få vara med om en skoldag i en svensk skola - om det är en god skola. Och det var Strandskolan i Karlsborg. Härliga ungar - jag fick många kramar - det värmer! Intresserade och kunniga lärare - det värmer ännu mer!
Karlsborg är en liten fin stad omgärdad av vatten. Vatten ger en alldeles speciell känsla av rymd åt ett samhälle. Vilket smittar av sig på människorna som bor där - det är jag säker på.
Skolan bestod av flera mindre byggnader längs stranden, därav namnet förstås.
Så extra fint med vattnet - även om det nu var fruset och snötäckt! - utanför klassrumsfönstren!

I väntan på bussen till Skövde hittade jag Elin Boardys debutroman, Allts om återstår, i bokhandeln i en korg med läsecirkelsböcker till extra lågt pris - bra reselektyr. Och så blev jag snyggt klippt en liten fin ekosalong - precis vad jag behövde.
Trött var jag när jag kom hem - det är inte enkelt att ta sig tvärsöver Sverige! Många byten, tåg och buss amväxlande - 2x7 timmars resa Kåseberga - Karlsborg.
Men det var det värt.

Inga kommentarer: