fredag 4 juni 2010

Juni - jordgubbarnas, syrenernas och den goda litteraturens tid

På väg in till Ystad idag såg jag att skylten hade kommit upp: JORDGUBBAR!
På parkeringsplatsen mellan Nybrostrand och Ystad säljer man i alla fall Skånes godaste gubbar.
Två liter blev det. På radion sa man häromdagen att i år skulle jordgubbarna skulle bli små och dyra - och billiga var de väl inte - men så STORA! Och så GODA. Redan i bilen stoppade jag en i munnen. Sommarens speciella smaklökar fick en kick och vaknade till liv.
Och hemma i trädgården blommar syrenerna runt hammocken där jag sitter och läser.
Just nu - och nästan lite i smyg eftersom jag ju egentligen ska läsa fantasy- och skräck till mina författarporträtt - är det Kristoffer Leandoers Mask - Litteraturen som gömställe som jag njuter av till den där alldeles speciella, lila doften från häcken.
Mask handlar om pseudonymer - inte visste jag att det finns så många olika sätt att handskas med det begreppet! Hur man gömmer sig, och varför. Vilka knep man använder och hur man trots allt helst vill bli avslöjad!
Vad BRA han är, Kristoffer! Vad många nya tankar han delar med sig av, vilka finurligheter, vilken vild beläsenhet!
Jag läser den som en bladvändarthriller - ska senare återkomma och lusläsa.
Ojojoj.

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Underbart med jordgubbs- och syréntid. Jag läser din bok Silverkniven just nu och den är riktigt spännande!

Sofie B-C sa...

Instämmer i att det finns goda jordgubbar mellan Nybrostrand och Ystad! Vad roligt att kunna följa andras skivarvardagar på Österlen!