torsdag 23 september 2010

BOKMÄSSAN 2010

I dag startar den, Bok- och biblioteksmässan i Göteborg - denna gigantiska marknadsplats för bokälskare. Ett måste, sägs det. Men jag är inte där. Jag saknar - men mest känner jag en stor lättnad. Phiip Pullman skulle jag väldigt gärna ha velat se och lyssna på. Men trängseln och ropen och mängden av böcker som är så bra - eller mindre bra - har de senaste åren fått mig att åka därifrån med en känsla av att det är llika bra att sluta med skrivandet. Allt är redan skrivet, allt finns redan, alla samtal är förda, orden har tappat sin kraft. Bokmässan som depressionsframkallare.

Istället ska jag i dag lära mig teckna och måla, hämta ett halvt lamm på Konsum i Veberöd (som Stefan Casta så kärleksfullt fött upp (jag ska tillaga det och äta det med samma vördnad), och fortsätta att klippa häckarna och fruktträden, och läsa de böcker som redan finns.

1 kommentar:

Karin på FOX sa...

Jag åkte inte heller i år. Kan känna igen din känsla. Trött och tom blir man.