fredag 4 januari 2013

Liten flicka på besök

Vi fick oväntat och lustfyllt besök häromdagen - yngsta barnbarnet ville vara hos oss när hennes mamma drabbats av magsjuka, kompletterad med förkylning och feber. Nu har hon åkt hem, till en något friskare mamma, och här är det märkligt tyst och tomt.
Jag skulle egentligen ha sysslat med ordning och reda de här dagarna, sorterat ut det gamla och in med det nya: pärmar, register, almanackor, anteckningsböcker. Gjort upp planer. Men så kom den här treåringen glatt inskuttande i vårt hus och smittade mig omedelbart med insikten att allt sådant där ordnande och planerande ska man inte ta på så himla stort allvar. Det är mycket, mycket viktigare att klappa och mata två hundar, måla med mycket färg i penseln,  titta på Mullvaden för hundrade gången, skratta, dansa, eller ta en promenad i regnet i de nya, rosa gummistövlarna. Det är fantastiskt
så stora - och djupa - vattenpölar kan bli! (Visst är det underligt att man kan glömma det?)
Så då gjorde vi det - fast mina stövlar är förstås alldeles vanligt tråkgröna. Nästa gång jag köper stövlar ska det bli blommiga, eller blå, eller varför inte - lila? Det är härmed mitt - absolut enda - löfte inför 2013!


Inga kommentarer: